Om mig

2012-03-21 ♥ 22:00:00




Mitt namn är Nina Ökvist, och jag tänkte här under några rader berätta om mig själv och
 mitt stora intresse… hundar!

Allt började år 2002 när jag var 11 år och hem till min familj flyttade en Engelsk Springer Spanielvalp på 9 veckor som vi kallade Zimba. Men egentligen gick han under namnet; High Score Impress-Me-Much. På den tiden hade min mor gått med i Brukshundklubben i Arjeplog, som vi då bodde i, och fått upp intresset för diverse träning. Jag fick stå på sidan av träningsplanen och titta på, inte fy skam det eftersom ja lärde mig massor av att se andra träna. Jag började ganska tidigt träna Agility med Zimba, personligen tycker jag att vi var ett utmärkt team men vi startade aldrig på någon tävling. Däremot så var Utställning något vi var väldigt intresserade av och redan då Zimba var 9 månader tävlade jag i Junior-Handling för första gången. Jag började den karriären stort med att vinna! En dag efter hans 2 års dag blev han Svensk Utställningschampion (SEU(u)CH).

År 2004 fick ja äntligen tillåtelse att köpa min egna hund. Det blev en Stor Pudel vid namn Domestic Dark Davidov , eller Zorro som jag kallade honom. Denna hund var, och är fortfarande min själsfrände. Han var ingen utställningsstjärna men Lydnadstävlingarna var en fröjd att delta på. Zorro fick vid en ålder av 1,5 år titeln LP 1 (Lydnadsprovsdiplom klass 1). Även inom Agilityn var han en stjärna men eftersom matte inte hade skärskild bråttom hann vi aldrig tävla och när Zorro var 3 år fick han somna in pga sjukdom.



River som flyttade hem till oss kom ur en kull bakom en underbar tik, Zimbas kullsyster Indy (High Score Imagine-Me). River som på stamtavlan heter High Score River-Runs-Wild var en underbar hund att leva med och han hade en fantastisk utställningskarriär. Tyvärr fick River flytta efter några få år pga ändrade familjeförhållanden och bor numer i Australien och står bakom titlarna SEU(UCH NUCH AUST SH CH.


För alla er som levt med hund ett tag vet att man kan bara inte vara utan.. En Mellan Pudel med namn San-Jo-Le´s Gazelle, kallad Hugo kom hem till mig med sin underbara personlighet. Tyvärr har han enbart fått vara mitt sällskap men ja tror inte han klagar! Idag några år senare finns han fortfarande kvar vid min sida och håller mig sällskap i vått och torrt.

Sommaren 2010 kom en frisk fläkt hem till mig, en Flatcoated Retriever vid namn O´Flanagan Ligger Lågt, ”Castor”. Han innehåller allt jag önskat mig såhär på lite senare dar, en toppen exteriör som gjort att han gått lysande på utställning, en arbetsvilja av dess like, en otrolig ”will-to-please”, en utmärkt apportör samt en helt fantastisk hund att leva med. Castor har nu flyttat och bor hos en underbar familj i Pajala.

 

Under tiden jag jobbade på Djurkliniken i Umeå AB så planerades och föddes en kull hos kennel O'Flanagan som jag bara inte kunde hålla mig ifrån. Det var helt enkelt en kull med blivande stjärnor jag inte kunde låta gå. Redan när valparna var några timmar hade jag funnit honom... han som skulle bli min! Han utvecklades exakt som jag hade hoppats och några veckor senare flyttade han som skulle få heta Lipton (O'Flanagan Twist Of Lime) hem till oss.

 
Lipton är en riktigt glad och positiv hund. Han är en grymt duktig apportör med snabba hämtningar, fint grepp och otroliga avlämningar... Han blev helt enkelt som ja hoppats på. Eftersom utställningar ligger mig varmt om hjärtat är det också extra kul att det gått så bra som det gjort. Lipton tog sina två första svenska cert efter varann sommaren -14 och blev Svensk Utställningschampion våren -15
 
En dröm gick plötsligt i uppfyllelse....
 
 
Kensington Gate So Long China "Zinna" flyttade hela lååånga vägen från Oslo i Norge hem till oss. Detta är en dam med otroligt mycket egen vilja men hon bär på en glädje som jag bara trodde flattar bar på ;) Vi får se vad framtiden bjuder på för jag har faktiskt inte ännu bestämt mig vad vi kommer att arbeta med men jag kan säga det... Detta kommer bli en stjärna!!
 
 

Utöver detta kan jag berätta att jag bor i Arvidsjaur. Har hållit olika hundkurser inom Brukshundklubben och ABF, så som Vardagslydnad, Agility, Utställningshandling samt Viltspår. Hjälper människor med att trimma deras hundar både inför utställning och till vardags.

 Lite om mig och ögonstenarna… ;)

//Nina Ö

Trackback
RSS 2.0